Raamisopimus jakoi Metallin valtuuston mielipiteitä

18.10.2011

Työehtosopimusneuvottelujen jatkaminen keskitetyn raamisopimuksen pohjalta jakoi mielipiteitä Metalliliiton valtuuston kokouksessa. Kannat jakautuivat yli poliittisten ryhmien rajojen.

Otteita vasemmistoryhmän valtuutettujen puheenvuoroista:

Jouni Linden Uudeltamaalta: "Kokonaisuus ratkaisee. Raamisopimuksessa on paljon ympäripyöreää; perustetan työryhmiä ja selvitellään asioita. Konkretia on aika vähäistä. Mutta kaupan kassalla se on raha joka ratkaisee. Työpaikalla työntekijät oli saatu innostumaan tästä tilanteesta - eilen tuntui, että vähän lässähti. Kyseltiin, että miten tässä näin kävi. Esitän, että pysytään alkuperäisessä tavoitteessa, eikä lähdetä neuvottelemaan raamisopimuksen pohjalta."

Juha Karppinen Lapista: "Minua askarruttaa hallituksen veronkevennysehdotukset. Pelkään, että nyt lusikalla annetaan ja keväällä kauhalla otetaan. Erityisesti pohjoisessa koskettavat liikennekulujen nousu. Ehdotan, että katsotaan nyt vielä ja seuraavassa valtuuston kokouksessa lopullisesti päätetään."

Erkki Moisio Pirkanmaalta: "Raamiratkaisusta seuraa, että metallin palkat jäävät entistä enemmän jälkeen. Prosenttikorotuksilla palkkajälkeenjääneisyys ja eriarvoisuus lisääntyy. Jo nyt ensi keväänä puolet kunnista aikoo nostaa verojaan, siksi verohelpotuksia ei voi hyväksyä. Jouni Linden ehdotti, että ei hyväksytä tätä raamisopimusta. Annan täyden tukeni tälle."

Reijo Hirvonen Satakunnasta: Kun lueskelin raamisopimusta, toisella ja kolmannella lukemiskerralla aloin ajatella, että paperissa on muutakin kuin vain matala palkankorotus. Raamisopimuksen työssömyysturvan asiat ovat jonkun arvoisia, koska kassa- ja työttömyysturva-asiat pitää olla kunnossa. Ollaanko me solidaarisia, vai tuijotetanko vain opaan napaamme? Tää 150:n kertakorotus pitää katsoa, jos se saataisiin taulukkopalkkoihin. Tämä pitää nyt katsoa loppuun asti. Jos nyt hylätään tää juttu, meitä pidetään ihan hölmöinä. Sitten kun on neuvottelutulos kokonaan kasassa, sitten valtuusto voi katsoa otetaanko vai hylätäänkö tämä. Esitän, että annetaan valtuudet neuvottelijoille.

Ilpo Haaja Helsingistä: "Kannatan Jouni Lindenin esitystä. Työttömyyden hoito on jatkuvaa työtä ja työttömyyteen pitää suhtautua ehdottomalla vakavuudella. Työpaikkojen lopettamista pitää vaikeuttaa, koska se on Suomessa liian helppoa. Raamisopimuksesta: Minulla on erittäin lyhyet hampaat, ja siksi en tartu tähän. Minulla on erittäin pitkä nenä, ja sillä haistan mädän hajun siinä mitä kapitalisti yrittää meille syöttää. Haimme kunnollisia palkankorotuksia, ja tässä ei niitä ole. 0,4 prosentin verohuojennukset ovat täyttä puppua. Ensi vuosi on kunnissa kriisivuosi ja se tulee tarkoittamaan veronkorotuksia, jotka tulevat olemaan tasaveroja. 150 euron karkkiraha on neurettava, se pitää laittaa suoraan taulukoihin tai unohtaa."

Hannu Hyttinen Etelä-Savosta: "Me ollaan kannettu yhteiskuntavastuuta ihan riittämiin. Puhutaan keskitetystä ratkaisusta, mutta tämä ei ole lähelläkään keskitettyä ratkaisua. Viime torstain inflaatiolukema oli 3,7 prosenttia, ja sopimuskausi on ihan liian pitkä. 150 euron kertakorvauksella ei millään tavalla turvata ansiokehitystä, mutta jos me saadaan 0,2 prosenttia lisää taulukoiin, se on siellä ja pysyy. Nousevia kustannuksia vastaan pitää saada kunnon korotukset, että pysytään inflaatiovauhdissa. Hallitus sai työnantajat takaisin tupo-pöydän ääreen, mutta nyt kun kaksi vasemmistopuoluetta istuu hallituksessa, ei voi olla niin, ettei mitään ei tapahtuisi, jos nyt ei tehdä tuporatkaisua. Minä olen sitä mieltä, että liitto jatkaa omia palkkaneuvotteluja ja hylkää raamiratkaisun."

Pentti Huuskonen Pohjois-Savosta: "Pitää antaa tunnustus oman liiton tiedotuksesta. Ensimmäistä kertaa 12 vuoteen valtuutetut pidettiin hyvin tiedotettuina. Itse suhtaudun erittäin kriittiisesti siihen, saadaanko raamisopimuksen perusteella sopimusta, joka turvaisi työntekijöiden ostovoiman. Paljon asioita menisi työryhmiin valmisteltavaksi ja selviteltäväksi. Se arveluttaa. Työttömyysturva-asioissa on siellä hyviäkin ja tärkeitä asioita. Mutta nyt kun näyttää että ollaan erimielisiä, niin ei kun äänestää rätkäytetään."

Juhani Kouhia Uudeltamaalta: "On merkillinen tilanne, että ollaan työtaistelutoimenpiteissä, ja muut neuvottelevat meille sopimusta. Kaksi viikkoa sitten valtuuston kokouksessa asetettiin yksimielisesti ja kovilla puheilla hyvät tavoitteet. Tavoite oli, että metallin pitäisi olla palkkajohtaja tässä yhteiskunnassa, mutta nyt täällä puhutaan muita juttuja. Lomakorvauksen jaksottamisen poistaminen on hyvä juttu, mutta koskettaa tällä hetkellä 6000 jäsentä. Meillä on tuolla 120 000 työssäkäyvää jäsentä, jotka odottavat tuloksia. SAK hylkäsi nämä samat prosentit ensimmäisellä kerralla, sitten tuli päälle 150 euron kertakorvaus ja laadullisia juttuja. Sillä koettiin, että voidaan jatkaa. Pelkään, että ne 120 000 pettyvät tähän ja kokevat, ettei tämä ole sitä mitä haettiin. Viimeksi hehkutettiin, että koko valtakunta katsoo meitä. Me ollaan vahva liitto, ja meidän pitäisi käyttää sitä. Teknologiateolisuus tuli mukaan keskitettyyn pöytään vain meidän lakkovaroituksen ja ylityökiellon takia."

Jari Jormalainen Pohjois-Karjalasta: "Edellisessä valtuustossa puhuttiin, että pitää saada ostovoimaa, ja työnantajien maksettavaksi, ja kaudeksi 12 + 6 kuukautta. Nyt tämä on ihan muuta. Mutta on raamiratkaisussa hyviäkin puoia, tosin siinä on unohdettu yksi tärkeä laadullinen parannus: kuudes vuosilomaviikko. Se on ollut liittokokousesityksissäkin. En usko, että sitä saadaan raamiratkaisun sopimukseen. Kannatan Jouni Lindenin tekemää esitystä."

Pentti Paananen Pirkanmaalta: "Puhutaan, että Metalli on päänavaaja. Nytkin se on vain verhottu keskitettyyn ratkaisuun. Palkkaratkaisu on selkeästi pienempi kuin inflaatio, ostovoimaa ei turvata. Veroratkaisut tässä valtion tilanteessa tulemme itse maksamaan. Kuntien verotukseen kohdistuvat kovat veronkorotuspaneet, maksajina erimerkiksi vanhukset, joiden hoidosta karsitaan. 1,5 prosentin yhteisöveron kevennys - mielenkiintoista mikä kustannusvaikutus sillä on yhteiskunnalle. Jos nyt hyväksytään tämä raami, se ei tarkoita että nämä korotukset tulisivat kaikille. Tulee kuitenkin talokohtaisia korotuksia. Olen huolissani liitosta, liitto ollut ollut aktiivien varassa ja jäsenet eivät ole asioihin perehtyneet. Mutta nyt on ollut nuorten joukossa uutta draivia. Pelkään, että nyt taas tulee pettymyksiä, jos mennään nyt raamin mukaan. En voi hyväksyä, että mennään raamin pohjalta. Kannatan Jouni Lindenin esitystä."

Juha Ulmanen Hämeestä: "Mitä me annetaan 120 000:lle työssäkäyvälle jäsenelle? Kerrankin nostettaisiin palkkatasoa ja metallin profiilia. Metallin työpaikoilla on paljon naisia, jotka tekevät 8-9 eurolla tunti, kaupan kassalla saa 10. Tältä pohjalta kannatan Jouni Lindenin esitystä."

Jukka Porkka Kymestä: "Pari asiaa valtuutetuille, kun tämä menee äänestykseen: Tämä raamisopimus ei turva ostovoimaa, se pitää kaikkien ymmärtää. Tässä on paljon hyvää työttömyysturvan parannuksissa. Mutta mikäli kaikki muut hyväksyvät raamin ja Metalli ei, kaatuvatko kaikki muut nämä sovitut asiat? Jälleenkö kerran Suomi kaatuu, jos Metalli haluaa ostovoimaa turvaavaa sopimusta?"

Liiton sihteeri Matti Mäkelä: "Viimeksi valtuustossa ei ollut tietoa raamiratkaisusta. Totta kai meidän toimilla oli merkitystä, ja teknologiateollisuudessa ja EK:ssa havahduttiin, että ollaan tosissaan. Ensi vuodelle palkankorotustavoite oli neljä prosenttia, nyt ollaan saamassa vähän laskutavasta riippuen yli kolme prosenttia. Onko arvio se, että hylätään nämä työttömyysturvaparannukset ja muut, ja lähdetään tavoittelemaan neljää prosenttia? En usko, että saadaan neljää prosenttia. Jos ei lähdetä nyt katsomaan tätä korttia, niin hukataan yksi mahdollisuus. Kuka takaa, että liittokierroksella saadaan enemmän? Lomakorvausten jaksottamisen poistaminen onnistuu kustannusneutraalisti vain tässä raamisopimuksessa. Haluan olla solidaarinen: Nyt ollaan maksettu työttömyyskorvauksia noin 12 000 ihmiselle. Työttömäksi joutuva ihminen saa melkein tonnin lisää tällä lomakorvausten jaksottamisen poistamisella. Raamiratkaisusta voi hypätä pois Rakennusliitto ja AKT, mutta jos me sanotaan ei, se kaatuu. En lähde vielä ennakoimaan miten neuvotteluissa käy, mutta ilman raamia työnantajien tavoitteet ovat vielä kovemmat."