Metallin vaaleissa lähes 1 300 ehdokasta

Jouni Linden
Heikki Lönnqvist
Juha Mikkonen

Lohjan Metalli 8 Vaikuttajia on ehdolla viisi. Ehdokkaiden esittely löytyy liittokokousvaalit 2012 sivulta.

Metalliliiton liittokokoukseen pyrkii ennakkotietojen mukaan kaikkiaan 1 291 ehdokasta.

Ehdokkaiden ja heidän vaaliyhdistyksissä mukana olevien tukijoittensa määrä nousee näin yli kahteenkymmeneen tuhanteen. Liittokokousvaalien ehdokasasettelu päättyi tiistaina.

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto kiittelee jäsenkunnan aktiivisuutta.

- Suuri ehdokasmäärä osoittaa, että ammattiliittovaalit kiinnostavat edelleen metallityöntekijöitä. Toivottavasti jäsenet myös käyttävät ahkerasti äänioikeuttaan vaaleissa, Aalto kommentoi.

Metalliliiton vaalien ehdokasmäärä on nyt hieman alhaisempi kuin neljä vuotta sitten (1 407). Myös valittavien liittokokousedustajien (464) lukumäärä on hieman aiempaa (486) alhaisempi.

Eniten ehdokkaita vaaleihin asettaa sosialidemokraattien ja sitoutumattomien Metallin yhteistyön vaaliliitto. Sen ehdokasmäärä nousee 725:een eli käytännössä lähes maksimiehdokasmäärään. Yhteistyön vaaliliitolla on ainoana ehdokkaita kaikissa liiton 22 vaalipiirissä.

Vasemmiston ja sitoutumattomien Metallin Vaikuttajien vaaliliitto asettaa 538 ehdokasta. Keskustan ja sitoutumattomien vaaliliitto asettaa 10 ehdokasta.

Uutena vaaliliittona mukana on myös Perussuomalaisten vaaliliitto, jolla on kolme (3) ehdokasta. Lisäksi 10 ehdokasta on asettanut Metallin jäsenten ääni -vaaliliitto. Vaaliliittojen ulkopuolisia ehdokkaita on asetettu viisi (5), joista kolme lukeutuu perussuomalaisiin.

Ehdokkaista on naisia 184, ruotsinkielisiä 22 ja alle 35-vuotiaita 221.

Metalliliiton liittokokousvaalien ennakkoäänestys järjestetään 2.-16. maaliskuuta. Uurnavaali käydään 25.-27. maaliskuuta. Liiton 21. liittokokous järjestetään 26.-30. toukokuuta Tampereella. Kokous linjaa liiton toimintaa lähivuosiksi ja valitsee mm. liiton johdon. Ammattiosastot ovat tehneet liittokokoukselle noin 1 900 esitystä, joista yli puolet koskee tes-asioita.

Metalliliiton vaalien äänestysvilkkaus on perinteisesti ollut varsin korkea. Vuoden 2008 vaaleissa yllettiin 48,9 prosentin äänestysaktiivisuuteen.