Vaikuttajaviesti 4/2012 Joulukuu

23.12.2012

Tämä viesti on ladattavissa kuvitettuna ja tulostettavana versiona osoitteessa:

*****

Vaikuttajaviesti on Metallin Vaikuttajien uutiskirje. Vaikuttajaviestiä julkaistaan säännöllisesti, ja sitä jaetaan kaikille, joiden sähköpostiosoite on järjestelmässämme. Vaikuttajaviesteissä kerrotaan Metalliliiton hallinnon vasemmistoryhmän teoista, välitetään kuulumisia liiton käytäviltä sekä tiedotetaan tapahtumista.

Vaikuttajille luottamusta syksyn vaaleissa

Meillä on enemmän kuin raskas vuosi päättymässä. Vaaleja on ollut useita ja menestyminen vaihtelevaa. Kunnallisvaalien osalta meillä on tiedossa Vaikuttajaryhmän läpimenneet. Kiitos kaikille, jotka olitte ehdokkaana ja näin auttamassa Vasemmiston tulokseen. Läpimenneille myös kiitos ja onnea työhönne.

Lokakuun lopussa käydyissä kuntavaaleissa valittiin Vasemmistoliiton listoilta lähes 60 Metalliliiton jäsentä yli 40 eri kunnanvaltuustoon. Vasemmistoliitto sai kuntavaaleissa 8,0 prosenttia äänistä, mikä oli 0,8 prosenttia heikompi tulos verrattuna vuoden 2008 kuntavaaleihin.

Katso Metallin Vaikuttajissa toimivia kunnanvaltuutettuja:

www.metallinvaikuttajat.fi/ajankohtaista/metallin-vasemmistosta-yli-50-kunnanvaltuustoihin

Marras–joulukuussa on tehty myös luottamusmiesvalintoja. Meidän tietoomme ei ole suuria muutoksia kantautunut. Kiitettävästi haastettiin ja myös osin menestyttiin. Kiitämme kaikkia ehdolla olleita ja toivotamme läpimenneille työntäyteisiä päiviä Vaikuttavissa merkeissä.

Hallinnon koulutus käynnissä

Metalliliiton hallinnon eli liittohallituksen ja liittovaltuuston vaikuttajajäsenten koulutus on hyvässä vauhdissa. Olemme Vaikuttajia -koulutuksen ensimmäinen jakso järjestettiin Juupajoen Sammalniemessä 3.-4.11. ja toinen jakso 1.-2.12. Ensimmäiseen jaksoon osallistui 36 hallinnon jäsentä ja toiseenkin pääsi paikalle 24.

Koulutuksissa on käyty läpi muun muassa alueaktiivina toimimista, liiton ja ryhmän talousasioita, tiedottamista eri näkökulmista sekä puheviestintää. Koulutuksen kolmas osio järjestetään maaliskuussa.

Koulutuksissa osallistujien tunnelma on ollut innostunut. Asiasisältöjen lisäksi hyödylliseksi on koettu myös yhteiset keskustelut ryhmätovereiden kesken ja yhteinen verkostoituminen.

Vaikuttajaryhmän näkökulmasta koulutus on iso satsaus niin resursseiltaan kuin taloudellisesti, mutta uskomme sen kannattavan.

Katso lisää tunnelmia Olemme Vaikuttajia –koulutuksista:

www.facebook.com/metallinvaikuttajat

*****

Valtuuston keskusteluissa kolmen päivän koulutusoikeus ja huoli kaivoksista

Metallin valtuuston syyskokouksessa 20.–21.11. valtuutetut kävivät vilkasta keskustelua. Metallin Vaikuttajien edustajien puheenvuoroissa muun muassa kritisoitiin työnantajapuolen asennetta raamisopimuksen noudattamisessa ja kolmen päivän koulutusvapaan toteutumisessa, käsiteltiin Talvivaaran jätevesivuotokohua ja kaivosteollisuuden näkymiä sekä pohdittiin tulevaa sopimuskierrosta ja paikallisen sopimisen paineita.

Lue lisää valtuuston vaikuttajaedustajien puheenvuoroista:

www.metallinvaikuttajat.fi/ajankohtaista/kolmen-paivan-koulutusoikeus-ja-huoli-kaivoksista-valtuuston-keskustelussa

Vaikuttajanuorten Syyssempalot keräsi nuoria

Metallin Vaikuttajanuorten Syyssempalot vietettiin tänä vuonna pikkujoulutunnelmissa 15.–16. joulukuuta. Metallin Vaikuttajien nuorisotoimikuntaryhmäläiset ottivat vetovastuun tapahtumasta ja järjestivät nuorille Helsingin Hakaniemessä koulutusta lauantaiaamupäivästä. Osallistujia tapahtumassa oli ennätykselliset 36, mikä antaa positiivisen kuvan Metallin Vaikuttajanuorten toiminnasta ja sen tulevaisuudesta.

Erika Andersson esitteli osallistujille nuorisotoimikuntaryhmän jäsenet ja ryhmän nuorisotoimintaa. Kari Mehtälä esitteli Vaikuttajien arvoja ja avasi ryhmän historiaa, joka oli hyvin mielenkiintoista. Kahvien jälkeen koulutus jatkui Ville Karin esitelmällä Metallin Vaikuttajien tiedotuksesta.

Tilaisuuden lopuksi Erno Välimäki ja Antti Salonen kertoivat vielä lyhyesti miten liiton hallinnon organisaatio toimii. Koulutuksen jälkeen lähdettiin hyvällä fiiliksellä kohti Tallinnaa. Sunnuntaina Tallinnassa nuorille järjestettiin vielä arpajaiset, minkä jälkeen valmistauduttiin kotimatkaan. Tapahtuma oli onnistunut ja kaikilla oli tunnelma korkealla. Metallin Vaikuttajanuoret kiittää osallistujia ja toivottaa kaikille hyvää joulua ja vaikuttavaa uutta vuotta!

Kaikki mukaan järjestämiskampanjaan

Metalliliitto on aloittamassa valtakunnallisen järjestämiskampanjan. Hanke on saanut monenlaiset huhut liikkeelle. Toivomme, että mahdollisimman moni meidänkin ihmisistä lähtee kampanjaan mukaan. Vain niin voimme taata, ettei hankkeesta tule ainoastaan demareiden hanke.

Samalla toivomme, että mikäli teille kantautuu tietoja hankkeesta, ottakaa yhteyttä omaan vaalipiirivastaavaanne. Näemme, että hankkeessa on paljon hyvää, mutta meidän pitää huolehtia yhdessä, ettei hanke ajaudu sivuraiteille.

Muutoksia piirivastuissa

Joulukuun 14. päivä pidetyn vuoden viimeisen liittohallituksen kokouksen henkilöstöä koskeva lista oli pitkä. Ryhmämme osalta suurimmat muutokset ovat vaalipiirivastuiden muutokset.

Toimitsijoista Antti Salonen siirtyy ensi vuoden alussa Turun aluetoimitsijaksi. On erittäin tärkeää saada jäsenmääräisesti suurimmalle alueelle ryhmälle oma toimitsija. Meillähän ei ole ollut omaa toimitsijaa Varsinais-Suomessa sen jälkeen, kun Jari Kramsu loikkasi demariryhmään.

Muita muutoksia tapahtui myös erityisalojen ja Hämeen piirivastuissa.

Antti Salosen siirryttyä Turkuun laitettiin hänen paikkansa avoimeen hakuun, joka tullaan täyttämään helmikuussa 2013. Paikkaan haetaan erityisesti autopuolen osaajaa. Lisää tietoa: Juha Pesola, p. 0400 548 441 tai:

www.metalliliitto.fi/web/10137/302

Metsäteollisuuden korjaamoala: Heikki Holappa p. 040 725 2986

Pelti- ja teollisuuseristysala: Heikki Holappa p. 040 725 2986

Tietoliikenneala: Matti Mäkelä p. 0400 515 942

Kaikkien sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@metalliliitto.fi.

Piirivastaavien yhteystiedot myös osoitteessa:

www.metallinvaikuttajat.fi/yhteystiedot