Liittovaltuusto 24.5.2011

Arvoisat puheenjohtajat, hyvät kokousedustajat.

Kiitos liiton johdolle ja neuvottelijoille, neuvottelutavoitteiden julkistamisesta. Hieno että neuvottelutavoitteet vihdoinkin päätettiin julkistaa, ei ole mennyt hukkaan pään hakkaaminen seinään sen puolesta.

Jäsenet ovat kuitenkin ottaneet tavoitteet vastaan epäillen, ”ihan hyvät tavoitteet, mutta sopimuksessa saadaan kuitenkin vaan jotain 0,6 prosenttia”, sanoi minulle eräskin jäsen ja samansuuntaisia puheenvuoroja käytti moni.

Useille jäsenistä tuli kuitenkin positiivisena yllätyksenä, että sopimus nyt päätetään irtisanoa. Hyvä ettei heti lähdetty tinkaamaan tavoitteista.

Nyt onkin siis korkea aika palauttaa jäsenten usko Metalliliittoon. Syksyn neuvotteluihin pitää neuvottelutavoitteet päivittää palkankorotuksen sekä tekstikohtien osalta ja kertoa ne taas jäsenille neuvotteluiden aluksi.

Syksyllä on aika nostaa EK asettama palkka-ankkuri ylös ja asettaa tavoitteeksi reilusti inflaationa yläpuolella kelluva palkkapoiju jäsenten reaaliansioiden turvaamiseksi.