Suosittelen Murikka-opistoa Metallin jäsenille

Murikka on jo vuodesta 1977 tarjonnut Metalliliiton jäsenille mahdollisuuden monipuoliseen koulutukseen. Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen koulutus on selkeästi keskiössä tänä päivänä, ammattiosaston toimihenkilöitä unohtamatta. Näitä kursseja myös kehitetään ja muokataan ajan tarpeiden mukaan. Myös aivan uusia kursseja tulee lähes vuosittain, kuten työoikeuden ja kansantalouden kurssit aivan lähiaikoina. Kaikille kursseille löytyy erinomaiset ja ammattitaitoiset kouluttajat.

Murikan kurssivalikoimaa on tosin kohdannut viime vuosina valitettavasti myös säästöjen juustohöylä ja joitain kursseja on jäänyt pois tarjonnasta. Uskon että esimerkiksi englanninkielen kurssista olisi tänä kansainvälistyvien yritysten aikana hyötyä luottamushenkilöille, heidän käydessä keskusteluja eri maiden tehtaiden edustajien kanssa. Myös perinteisellä perhekurssilla riittäisi varmasti osallistujia, ja se olisi myös kevyempi tapa tehdä tuttavuutta tähän Metallityöväen Murikka-opistoon koko perheen voimin. Näitäkin kursseja pitäisi mielestäni jäsenistölle edelleen tarjoilla.

Kaikkea ei ole onneksi säästöjen nimissä karsittu. Kurssivalikoimasta löytyy vielä kaikille jäsenille soveltuvia kursseja kuten tietotekniikan perus- ja jatkokurssi, kirjoittajakursseja sekä Ilo puhua-kurssi. Näitä tarvitaan jotta me työntekijät saamme mielipiteitämme eteenpäin. Kesäkuun alussa järjestettävät ”Muksukurssit” eri aiheilla tarjoavat myös perheellisille mahdollisuuden lähteä kursseille ja ottaa lapset mukaan. Lapsille järjestetään aikuisten kurssipäivän aikana omaa toimintaa ikäryhmittäin. Kerran käytyään useimmat lapset haluavat tulla Murikkaan uudestaan.

Murikka-opiston tilat ja huoneet ovat viihtyisät. Majoittuminen tapahtuu kursseille pääsääntöisesti yhden hengen huoneissa, myös lemmikkieläimet on huomioitu ja yksi huone on varattu lemmikkieläinten omistajille. Talvella tosin kylmällä ilmalla käytävissä ja tv-soluissa on viileää ja kesällä lämpimällä kuumaa, mutta ei se ole omaa viihtymistä haitannut. Käytössä on myös iltatoimintaa varten uimahalli ja kuntosali, upeaa Murikan rantasaunaa ei kannata jättää väliin kun se kurssiviikon aikana lämmitetään. Kurssiviikoilla järjestetään vaihtelevasti erilaisia ilta-aktiviteetteja kuten korupajoja, seinäkiipeilyä, karaokeiltoja ja bändien esiintymisiä. Kurssien jälkeenkään ei ole tekemisestä pulaa. Illalla voi myös piipahtaa Murikan omassa ravintolassa Mutterissa parilla.

Ne jotka ovat Murikassa käyneet voivat yhteen ääneen todeta, että Murikassa ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi.  Aamupala, lounas ja päivällinen tarjoillaan seisovasta pöydästä, iltapäivä kahvit, ”Muksukursseilla” tarjotaan myös iltapala. Hyvän ruuan vastapainona on yllä luetellut aktiviteetit.

Ansionmenetystä ei kursseille lähtiessä kannata pelätä. Luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille on runsaasti kursseja, joille työnantaja on velvollinen maksamaan keskituntiansion mukaan. Niin sanotuille järjestökursseille maksetaan kurssipäivärahaa 37,03 € ja stipendiä 33,35 €, eli yhteensä 70,38 € yhteensä puhtaana käteen. Useat ammattiosaston maksavat myös omia stipendejään kurssilaisille. Matkakulut korvataan halvimman julkisen mukaan tai voit myös tilata junaliput Metalliliitosta valmiiksi.

Voin omien kokemuksieni perusteella suositella Murikkaa koulutuspaikkana kaikille Metalliliiton jäsenille. Vuosien saatossa olen käynyt useita kursseja, aina on jäänyt jotain uutta oppia ja kokemusta mieleen. Sen vuoksi palaankin tänne Murikkaan mielelläni yhä uudestaan.